European Media Partner

My way to success… Ramon Covalo

Elke editie vragen we een Amsterdamse ondernemer het hemd van het lijf. Deze keer spreken we Ramon Covalo die de likeur Moretta Covalo, geïnspireerd op een eeuwenoud Italiaans recept, in Nederland op de markt brengt.

Hoe kwam je op het idee voor Moretta Covalo?

“Mijn vader komt uit Italië en het was dan ook een droom die uitkwam toen we daar een vakantiehuis kochten. Toen ik tijdens een van onze vakanties voor het eerst een Moretta dronk in Fano, een havenstadje aan de Adriatische kust, was ik gelijk verkocht. Dit geheim moest gedeeld worden! Ik nam daarom een paar flessen mee naar Nederland. En wat bleek: heel veel mensen vonden het net zo lekker als ik. Ik besloot daarom op zoek te gaan naar een distilleerderij die het recept kon maken, maar met een eigen twist. In Italië wordt Moretta namelijk alleen gedronken in een glas met espresso en een stukje citroenschil. Ik wilde het zo maken dat het nog steeds heerlijk is in combinatie met espresso, maar ook puur, met een ijsklontje of in een mix. Het heeft een tijdje geduurd voordat we de smaak goed hadden, maar nu hebben we een fantastisch product dat je op allerlei manieren kunt drinken. Oftewel: Italy’s best kept secret with a Dutch twist.  Het is trouwens niet uit ijdelheid dat mijn achternaam op het etiket staat. Het klinkt gewoon lekker en bovendien ben ik net als Moretta Covalo een Italiaans – Nederlands ‘product’.”


Waarom ben je begonnen met ondernemen?

“Voor ik besloot om Moretta Covalo op de markt te brengen, was ik componist van televisiemuziek. Heel leuk, maar ik wilde daarnaast graag wat anders doen waarbij je niet alleen in een studio zit. Liefst iets waar mijn liefde voor lekker eten en drinken én Italië in samen kwam. Toen Moretta op mijn pad kwam, wist ik meteen: dit is het.”


Wat voor type ondernemer ben je?

“Ik onderneem echt uit passie voor mijn product. Ik vind het geweldig om Moretta Covalo nu met de wereld te kunnen delen. Om te zien hoe enthousiast mensen reageren op een product dat ik zelf heb gecreëerd: van het recept tot de fles en het etiket. Hoe iets dat je letterlijk zelf hebt bedacht en ontworpen aan de keukentafel, langzaam maar zeker meer merkbekendheid krijgt en een echt bedrijf is geworden. Zo heb ik nu een kantoor in het centrum van Amsterdam waar we met een klein team aan de bekendheid van Moretta werken en is de eerste Moretta Covalo Cocktail Challenge een feit. Geweldig!’”


Waar haal jij je inspiratie vandaan?

“Ik ben van nature heel nieuwsgierig en hou bovendien nogal van het goede leven. Mijn inspiratie haal ik dan ook vooral uit lekker eten en drinken, fijne mensen en leuke ontmoetingen. In Amsterdam wonen en heerlijke vakantie vieren in Italië helpt daar zeker bij. Zo ben ik nu aan het nadenken over een paar nieuwe producten op basis van Moretta Covalo. Want wat ik al zei: mijn likeur is op heel veel manieren lekker.”


Wat is de grootste les die je andere ondernemers mee kunt geven?

“Volg vooral je eigen pad en trek je niets aan van mensen die je afraden om te gaan ondernemen. Heb je een goed idee: ga ervoor. Ongeacht je achtergrond, leeftijd of kennis. Met een flinke dosis wilskracht, oprechtheid en enthousiasme gaat het je vast lukken.”


Wat wil je nog bereiken?

“We willen eerst zorgen dat ons merk in Nederland op de kaart staat. En daarna natuurlijk de wereld in!”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles